אומנות האבחנה: הכירו את מודל הנהר

מאמרים נוספים

אומנות האבחנה: הכירו את מודל הנהר

אצל הסינים, האבחנה היא אומנות של ממש. מה שמתאים מאד גם לרפואה המערבית בה אבחון נכון של המחלה או הסינדרום הוא השלב הראשון בטיפול נכון לבעיה.

כולנו יכולים להסכים כי היכולת להבחין מה קורה בגוף, היכן קיים חוסר איזון ומה מוביל למחלה הינה מיומנות מעוררת השתאות הדורשת שנים רבות של תרגול וליטוש.

קיימים מודלים רבים להתבוננות על גוף האדם ברפואה הסינית ולבחינת התהליכים הקורים בו כדוגמת היין והיאנג, 5 התנועות, 8 העקרונות, תיאוריית הערוצים והאיברים ועוד. כל אלו הן דרכים המתארות את הפיזיולוגיה של הגוף ואת הפרת האיזון הגורמת לתחלואה.

כפי שאמרנו קודם, אבחון נכון מוביל לטיפול נכון, ולכן יש לבצע אבחון מדויק לפני שניגש לטפל במכאובים השונים.

במצבים בהם המערכת חלשה, טיפול חזק מדי יכול להוביל לנזק, במצבים בהם יש תקיעות, טיפול עדין מדי יכול להיות לא אפקטיבי ולכן יש לבחור בטיפול הנכון לאחר מחשבה.

הרפואה הסינית רואה את הגוף כמערכת אחת שלמה, כאשר האזורים השונים מחוברים זה לזה באמצעות מרידיאנים. נהוג לדמות את אותם מרידיאנים, ערוצים, לנהרות בהם זורמים מים. הצמחים על גדות הנהר הם המערכות השונות של הגוף אליהם מגיעים הערוצים ומזינים אותם.

כאשר הזרימה תקינה הנהר זורם ומתפצל לאפיקים ונחלים קטנים יותר, נקווה בנקודות מסוימות ובאופן כלל מזין ומרווה את הצמחייה .

על פי המודל הציורי הזה מבוצעות לרוב אבחנת הכאב הסינית הסוברת כי כאשר אין תנועה יש כאב וכאשר אין הזנה יש כאב. כלומר בכדי שהמערכת תפעל כהלכה ובאופן תקין התנועה וההזנה צריכות להישמר.

אם נחזור למודל הנהר, כשנהר זורם יש תנועה תקינה והזנה לאזוריו השונים. אבל מה קורה כאשר סלע גדול נופל לנהר? נוצרת תקיעות. התקיעות גורמת להצפה באזור אחד מול ייבוש אזור אחר.

על פי המשל, הנהר החסום זה הגוף שלנו כאשר הוא כואב. הכאב נגרם מתקיעות הזרימה התקינה. על כן, יש לסלק את המקור הזר שפוגע בזרימה.

על בסיס אבחון זה ניתן לבנות תכנית טיפול נכונה ולבצעה על מנת להחזיר את הגוף שלנו למצב תקין, ולתרום לאיזון ולשקט של גדות הנהר